Imam Malik berkata:

من ابتدع في الإسلام بدعة يراها حسنة فقد زعم أن محمدا صلى الله عليه وسلم خان الرسالة، لأن الله يقول: (اليَومَ أكْمَلْتُ لَكُم دِينَكُمْ) فما لم يكن يومئذ دينا فلا يكون اليوم دينا

Sesiapa yang membuat bid‘ah dalam Islam dan menganggapnya baik maka dia telah mendakwa Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam mengkhianati risalah. Ini kerana Allah telah berfirman: “Pada hari ini aku telah sempurnakan agama kamu”. Apa yang pada hari tersebut tidak menjadi agama, maka dia tidak menjadi agama pada hari ini. al-Syatibi, al-I’tishom, m.s. 35.

Sabtu, 11 Disember 2010

Kembli kepada yang Sunnah

Disunnahkan kpada kita supaya berdoa kepada jenazah dengan doa yang telah diajarkan oleh Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam, yang telah diriwayatkan oleh al-Imam Muslim, al-Nasa'ie, Ahmad dan selain mereka. Menurut hadits yang telah diriw......ayatkan oleh al-Imam Ahmad di dalam Musnad beliau adalah seperti berikut:
عَوْفٍ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى عَلَى مَيِّتٍ فَفَهِمْتُ مِنْ صَلَاتِهِ عَلَيْهِ
(اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجَةً خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَنَجِّهِ مِنْ النَّارِ وَقِهِ عَذَابَ الْقَبْرِ)
Telah diriwayatkan daripada 'Auf bin Malik, bahawa beliau tellah berkata, aku telah melihat Rasulullah Sallallahu'alaihiwasallam berdoa kepada si mati, maka aku telah memahami (didalam riwayat yang lain disebut "aku telah menghafal") doa Baginda, iaitu:
Ya Allah berilah ampunan, rahmat, keselamatan, dan maaf kepadanya, muliakanlah tempatnya, lapangkanlah tempat masuknya, cucilah ia dengan air, salji, dan embun, bersihkanlah dia dari kesalahan-kesalahan sebagaimana pakaian putih dibersihkan dari kotoran, gantikanlah buatnya rumah yang lebih baik daripada rumahnya dan keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, masukkanlah dia kedalam syurga, dan peliharalah dia dari fitnah kubur dan siksa neraka"
[Hadits riwayat Ahmad di dalam Musnah beliau. al-Syaikh Syu'aib al-Arna'uth mengatakan bahawa hadits ini shahih menurut syarat Muslim]
Diharuskan supaya berdoa untuk jenazah perempuan dengan doa berikut:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُا وَارْحَمْهُا وَعَافِهِا وَاعْفُ عَنْهُا وَأَكْرِمْ نُزُلَهُا وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُا وَاغْسِلْهُا بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِا مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُا دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِا وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِا وَزَوْجَ خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِا وَأَدْخِلْهُا الْجَنَّةَ وَنَجِّهِا مِنْ النَّارِ وَقِهِا عَذَابَ الْقَبْرِ

Peringatan: Doa ini adalah terlebih baik daripada disedekahkan al-Fatihah untuk simati, kerana doa ini adalah bersumberkan sunnah yang shahih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan